chaffing اسلامی انقلاب انقلابی مقاومت بسیج

chaffing: اسلامی انقلاب انقلابی مقاومت بسیج سپاه پاسداران اقتصاد مقاومتی اصفهان سپاه پاسداران

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری ورود به دنیای گزارشگری در گفتگو با ۱۵ گزارشگر مطرح ورزشی

بسیاری از گزارشگران اعتقاد دارند که کار گزارشگری ورزشی، کاری تجربی در میدان عمل هست. بسیاری از گزارشگران با آزمون و اشتباهات بسیار به جایگاه‌های امروزی رسیده‌ان

ورود به دنیای گزارشگری در گفتگو با ۱۵ گزارشگر مطرح ورزشی

ورود به دنیای گزارشگری در گفتگو با ۱۵ گزارشگر مطرح ورزشی

عبارات مهم : رادیو

بسیاری از گزارشگران اعتقاد دارند که کار گزارشگری ورزشی، کاری تجربی در میدان عمل هست. بسیاری از گزارشگران با آزمون و اشتباهات بسیار به جایگاه های امروزی رسیده اند و گزارشگران محبوبی هم هستد که با مطالعه و تجربه به مراتب بالایی در این حوزه دست یافته اند.

حمید قاسمی ـ مدیر رادیو ورزش ـ در مقاله ای تحقیقی به ارزیابی و تحلیل گزارشگران ورزشی تلویزیون و رادیو پرداخته است.

وی در این تحقیق که به طور اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داده هست، با گزارشگران ورزشی مطرح تلویزیون و رادیو راجع به ی تجارب و نظر هایشان گفت وگو کرده هست؛ گزارشگرانی از جمله زنده یاد عطاءالله بهمنش پدر گزارشگری ورزشی در ایران، عادل فردوسی پور، عنایت الله آتشی، مسعود اسکویی، عباس بهروان، غلامعلی پیرایرانی، اکبر ارمنده، علی شاکری، هادی عامل و علیرضا علیفر در این تحقیق به پنج توصیه کلیدی جهت گزارشگر شدن اشاره کرده اند.

در این گزارش با بعضی از گزارشگران رادیو و تلویزیون و تجارب و نظر های کلی آنها آشنا خواهید شد.

ورود به دنیای گزارشگری در گفتگو با ۱۵ گزارشگر مطرح ورزشی

زنده یاد بهمنش: گزارشگر باید وسعت نظر داشته باشد
بهمنش نخستین گزارشگری زنده ورزشی در کشور عزیزمان ایران از رادیو را جهت مسابقه دو و میدانی میان تیم ملی کشور عزیزمان ایران و عراق از صدای کشور عزیزمان ایران انجام داد. در دوران کاری اش به سرعت به گزارشگر برتر رادیو و نخستین گزینش این رسانه جهت گزارش مهمترین مسابقه های ورزشی تبدیل می شود. در دوران ۲۱ ساله همکاری با رادیو، بهمنش بسیاری از مسابقه های ملی و بین المللی را با صدای گرم و گزارش های جذابش پوشش می دهد. طی آن دوران طولانی، اغلب موفقیت های ورزشی کشور عزیزمان ایران در آسیا و المپیک با گزارش های او همراه است و به این ترتیب صدای بهمنش نزد مردم کشور عزیزمان ایران صاحب شناسنامه می شود.

چند نمونه از گزارش های خاطره انگیز و جملات قصار او در آن سال ها دهان به دهان میان مردم می چرخد که بعضی از آنها هنوز هم در خاطر علاقمندانش باقی هست. نمونه ای جالب از این کلام شیرین را می توان در جام جهانی ۱۹۷۰ مشاهده کرد. در گزارش بازی آلمان و مراکش و زمانی که هنوز طنّازی و تکه پرانی به سبک گزارشگران امروزی مد نشده هست.

او راجع به اینکه از چه زمانی و چگونه وارد کار گزارشگری شده است است؟ توضیح داده بود: یک روز صبح، خبر رادیو را گوش می کردیم، نوبت به اخبار ورزشی رسید. دیدم همه اش غلط است! ثانیه را دقیقه می گفت، کیلوگرم را کیلومتر می گفت. حسن را حسین، تقی را نقی و …!! دیدم رادیو خیلی از مطبوعات عقب هست. یک نامه نوشتم به مسئول وقت رادیو و گفتم شما تغییراتی در رادیو داشته اید ولی برنامه های ورزشی تان چنگی به دل نمیزند. آن نوشته را به مدیر دادم و ۵۱ درصدش درست از آب درآمدمسئولان رادیو، نامه را این طور جواب دادند که بفرما! این گوی و این میدان! یک تیم کشتی قرار بود از شوروی سابق به کشور عزیزمان ایران بیاید. من دست به کار شدم و وزن به وزن به بررسی اوضاع و احوال کشتیگیران حریف پرداختم.

بهمنش پنج توصیه کلیدی از منظر خود جهت گزارشگر شدن را باریک بینی و توصیه سنجی، تسلط بر چندین زبان خارجی، اطلاع از رویدادهای دنیای ورزش، نداشتن غرور و مطالعه کافی عنوان می کند.

این گزارشگر راجع به ی مهمترین نقدی که به گزارشگران داشته، نیز مطرح کرده است: گزارشگران ورزشی ما، چون فکر می کنند نابغه اند و در دنیا عالی ترین هستند، درجا زده اند و پیش نمی روند؛ در حالی که هر کس می خواهد جلو برود باید وسعت نظر داشته باشد.

هادی عامل: جایگاه صداقت در گزارشگری

او که استعداد خاص ای در کشتی داشت و در سن ۲۱ سالگی به علت ضرب دیدگی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد، به جرگه مربیان و داوران کشتی پیوست.

عامل راجع به اینکه چگونه وارد کار گزارشگری شده است هست، می گوید: مشهد گزارشگر کشتی نداشت و به طور اتفاقی از مشهد کار خود را شروع کردم. سپس با شبکه یک و شبکه ۹ همکاری کردم.

وی عاشق بودن، صداقت داشتن، خدا را در نظر داشتن، مغرور نشدن و به مردم احترام گذاشتن را بااهمیت ترین عامل کلیدی در گزارشگری می داند.

این گزارشگر راجع به مهمترین نقدی که به گزارشگران فعلی دارد، می گوید: بعضی از گزارشگران خودشان نیستند و از دیگران تقلید می کنند. توصیه ام جهت کسانی که می خواهند گزارشگر شوند این است که به خاطر خدمت به مردم گزارشگر شوند. اگر گزارشگری را پلی جهت اهداف دیگری مثل شهرت و پول گزینش کنند، موفق نخواهند شد.

بسیاری از گزارشگران اعتقاد دارند که کار گزارشگری ورزشی، کاری تجربی در میدان عمل هست. بسیاری از گزارشگران با آزمون و اشتباهات بسیار به جایگاه‌های امروزی رسیده‌ان

نکات کلیدی از زبان علیرضا علیفر

علیفر که از گزارشگران قدیمی در فوتبال هست، راجع به اینکه چگونه وارد عرصه گزارشگری شده است هست، می گوید: از تاریخ تأسیس شبکه سه سیما یعنی ۲۲ سال قبل کار گزارش و تحلیل مسابقه های فوتبال را شروع کردم. قبول شدنم در سه دقیقه اتفاق افتاد، یعنی با سه دقیقه آزمون گزارش بازی منچستر لیورپول شدم.

علیفر نکات کلیدی در گزارشگری را صدای جالب و گیرا که زیر نباشد ترجیحا تا حدودی بم، توانایی تلفظ صحیح حروف و کلمات، آشنایی کامل کلاسیک به زبان مادری،داشتن تحصیلات دانشگاهی حداقل لیسانس، آشنایی به زبان انگلیسی، تخصص در رشته ورزشی، داشتن مدرک مربیگری یا سابقه بازیگری در سطح اول کشور می داند.

او همچنین می گوید: یک گزارشگر حداقل باید دو سال فقط گزارشگر بازی های ضبط شده است در رادیو و حداقل شش ماه در کنار گزارشگران شاغل هنگام پخش مستقیم بنشیند.

این گزارشگر فوتبال مهمترین نقدی که به گزارشگران فعلی دارد را اینگونه مطرح می کند: بعضی گزارشگران فعلی خصوصاً در فوتبال شرایط مورد اشاره را ندارند و کارشان را به درستی بلد نیستند. توصیه من کاملاً مشخص هست؛ اگر شرایط مورد اشاره را ندارند، دنبال شغل دیگری باشند.

عادل فردوسی پور: با علاقه و علاقه به این کار نگاه کن!

او از محبوب ترین مجریان و گزارشگران فوتبال در دو دهه اخیر هست. فردوسی پور تهیه کننده تلویزیونی است و سال هاست که تهیه و اجرای برنامه «نود» را بر عهده دارد.

این گزاشگر راجع به اینکه چگونه وارد عرصه گزارشگری شده است هست، می گوید: بعد از آزمون های متوالی، وارد کار گزارشگری شدم. از اطلاعات دادن در حین مسابقه های فوتبال و گزارش تنیس کارم را شروع کردم و کم کم به من میدان داده شد.

فروسی پور داشتن علاقه به کار گزارشگری، مسلط بودن به رشته ورزشی، صدای قابل تحمل! آشنایی با زبان انگلیسی، فن بیان مناسب و تسلط به زبان و ادبیات فارسی را مهمترین نکات کلیدی در گزارشگری عنوان می کند.

وی همچنین عدم علاقه به این کار، نداشتن زبان انگلیسی و فقدان تسلط مورد نیاز به این حرفه را مهمترین نقدی می داند که به بعضی گزارشگران فعلی وارد است.

فردوسی پور جهت کسانی که می خواهند گزارشگر شوند چنین توصیه می کند: با علاقه و علاقه به این کار نگاه کنن!

کیومرث کُرده: گزارشگر باید توان بداهه گویی خوبی داشته باشد

این گزاشگر راجع به اینکه چگونه وارد عرصه گزارشگری شده است هست، می گوید: گروه ورزش تلویزیون آزمون گزارشگری در رشته های متفاوت را اعلام کرد و بنده در رشته تخصصی ام یعنی والیبال آزمون دادم که به لطف خدا مورد قبول واقع شد.

وی داشتن علاقه، استعداد که هنگامی که صحبت از استعداد می شود، مراد داشتن صدای مطلوب، فن بیان، لحن مناسب و توان بداهه گویی هست، آشنا بودن با فنون و مهارتهای گزارشگری و تجربه و تمرین پیوسته آنها، بهره مندی از اطلاعات به روز و خوب، در ابتدا تقلید چیز بدی نیست ولی به مرور باید سبک خاص خود را داشته باشد و یادگیری پیوسته را از جمله نکات کلیدی گزارشگر حرفه ای می داند و می گوید: اگر گزارشگر در یادگیری و رعایت آن تلاش نکند، خود را متوقف و نابود خواهد کرد.

او همچنین مهمترین نقدی که به گزارشگران فعلی وارد می داند را بی توجهی به اخلاق و ادب حرفه ای و نداشتن سواد کافی در زمینه ورزش و رسانه عنوان می کند.

کیومرث کرده توصیه می کند: اگر به درستی فکر می کنند مایه گزارشگری را دارند، با علاقه و علاقه باشند و تلاش کنند دامنه تحمل خود را اوج ببرند و قبل از اینکه شروع به گزارشگری کنند، شنونده خوبی باشند. شنیدن از مقدمات گزارشگری است به قول مولانا مدتی می بایدش لب دوختن، از سخنگویان سخن آموختن.

ورود به دنیای گزارشگری در گفتگو با ۱۵ گزارشگر مطرح ورزشی

عنایت الله آتشی: گزارشگر باید مورد اعتماد مخاطب باشد

این گزارشگر راجع به ی اینکه از چه زمانی و چگونه وارد کار گزارشگری شده است هست، توضیح داد: به دعوت یکی از مسؤولان وقت ورزش تلویزیون وارد حرفه گزارشگری شدم. نخستین گزارشم را در همان سال و دیدار پرسپولیس گرگان و پهلوی پایتخت کشور عزیزمان ایران در سالن هفتم تیر فعلی انجام دادم و از آن روز تا به حال به صورت مستمر در رادیو و تلویزیون به صورت زنده و یا تولیدی مشغول به کار گزارشگری مسابقه های متفاوت هستم. مسابقه های داخلی و خارجی سطوح متفاوت مشمول بر تیم های ملی، باشگاهی و دانشگاهی داخلی، NBA ،NCAA، یورو لیگ یور بسکت، جهانی، المپیک و لیگ های کشورهای متفاوت را گزارش و کارشناسی کرده ام.

نکات کلیدی از نظر او جهت گزارشگر شدن بدهید شرح است:

در رشته تخصصی خود دارای کلام و تن صدای دلنشین باشد، مورد احترام و اعتماد مخاطب باشد، به احساسات بیننده و شنونده لطمه وارد نکند، از اظهارنظرهای شخصی در رسانه ملی خودداری کند، به فنون و اصول رشته مورد گزارش مسلط باشد. جهت تیم ها، بازیکنان، کادر فنی و تماشاچیان احترام قائل باشد، حد انصاف را رعایت کند، از سخنان تبعیض آمیز و غلوآمیز خودداری کند، در مسابقه های ملی احترام خاص جهت پرچم و کشور قائل شود، نقد منصفانه را در وقت مناسب تفسیر، انجام دهد، ضمن داشتن اطلاعات و دانش به روز، اخلاق مدار باشد، از منابع و مأخذهای موثق و با صلاحیت استفاده کند.

مجید احتشام زاده: از صدای دیگران تقلید نکنید

مجید احتشام زاده در پاسخ به اینکه از چه زمانی و چگونه وارد کار گزارشگری شده است است؟ توضیح می دهد: با پیشنهاد اکبر محمدی خانی وارد رادیو ورزش شدم و ضمن همکاری با برنامه های متفاوت در این شبکه به گزارش مسابقه های تنیس روی میز پرداختم.

او راجع به ی نکات کلیدی جهت گزارشگر شدن می گوید: برخورداری از صدای رسا و خوب، داشتن اطلاعات کامل از رشته هایی که باید گزارش شود، داشتن ارتباط خوب با مخاطب، داشتن فن بیان، داشتن مقبولیت از سوی مخاطب، داشتن قدرت انتقال صحیح عنوان گزارش، تسلط به زبان رسانه ای و گزارش، شاخصه هایی هستند که یک گزارشگر باید به آن تسلط داشته باشد.

احتشام زاده راجع به ی مهمترین نقدی که به گزارشگران دارد، می گوید: تقلید از دیگر گزارشگران به جای استفاده از صدا و الگوی خودشان و در مواردی به روز نبودن اطلاعات عمومی و تخصصی آنها مسئله بعضی گزارشگران است.

این گزارشگر توصیه ای جهت کسانی که می خواهند گزارشگر شوند، دارد و می گوید: از داشتن صدای رسا و جالب خود مطمئن شوند و دوره های آموزشی تخصصی گزارشگری و فن بیان را طی کنند و با مطالعه به زیاد کردن سطح اطلاعات عمومی و تخصصی خود بپردازند.

بسیاری از گزارشگران اعتقاد دارند که کار گزارشگری ورزشی، کاری تجربی در میدان عمل هست. بسیاری از گزارشگران با آزمون و اشتباهات بسیار به جایگاه‌های امروزی رسیده‌ان

اکبر ارمنده: گزارشگری باید معشوقه گزارشگر باشد

اکبر ارمنده گزارشگر رادیویی هست. وی راجع به اینکه چگونه وارد کار گزارشگری شده است هست، می گوید: به علت علاقه بیش از حد و توصیه یکی از پیشکسوتان رادیو مرحوم حیدر صارمی کار گزارشگری را در رادیو شروع کردم؛ البته بعد از ۹ مرحله آزمون دادن!

این گزارشگر کلیدی ترین توصیه جهت گزاشگر شدن را صدای مناسب و رادیویی می داند و می گوید، متاسفانه بعضی از دوستان اصلا به این توصیه مهم سال هاست توجهی نمی کنند. و اصولا گزارشگری که فاقد این شاخصه باشد، نباید به این حرفه روی بیاورد؛ آیا که شدیدا باعث اذیت و آزار شنونده می شود. علاقه مندی و علاقه به کار گزارشگری و توجه به این توصیه که کار گزارشگری به تنهایی نمی تواند راه گذران زندگی باشد. قدرت بیان قوی، آشنایی نسبی با رشته هایی که گزارشگر آن را انجام می دهد و اینکه گزارشگر باید یک و یا حداکثر دو رشته ورزشی را گزارش کند.

وی در نقدی که به گزارشگران فعلی دارد، نداشتن صدای مناسب که باعث آزار شنونده گان می شود در بعضی رشته ها گزارشگر توان این که شنوده را در فضای مسابقه قرار دهد ندارد. توصیه من به کسانی که علاقه مند به این حرفه پول ساز!!!! هستند این است که گزارشگری را جهت گذارن امورات زندگی گزینش نکنند و تنها خود را عاشق و گزارشگری را معشوقه خود بدانند و باعشق علاقه خود را دوست بدارند.

ورود به دنیای گزارشگری در گفتگو با ۱۵ گزارشگر مطرح ورزشی

عباس بهروان: تفاوت بین گزارشگری، مجری گری و مفسری را نمی دانند

عباس بهروان هم مامور خدمت در صداوسیماست که سابقه گزارشگری، مفسری، مجری گری ورزشی و نویسندگی در مطبوعات را در کارنامه خود دارد.

او راجع به اینکه از چه زمانی وارد حرفه گزارشگری شده است هست، می گوید: ابتدا فعالیت هنری از دبیرستان شروع شد و بعد از آن مجری برنامه های هنری و ورزشی در رادیو شدم. از دهه ۶۰ گزارشگر فوتبال بود و از همان وقت در پایتخت کشور عزیزمان ایران حضور یافتم و بعد مجری و مفسر و در ادامه در سایر شبکه ها به جز شبکه چهار سیما دعوت به همکاری شدم؛ البته از سوی بعضی از شبکه های ماهواره ای دعوت به همکاری شدم که نپذیرفتم.

بهروان صدای دلنشین و رسا، داشتن اطلاعات کافی از ورزش کشور عزیزمان ایران و دنیا در رشته های متفاوت ورزشی، داشتن علم و سواد کافی، تسلط نسبی به زبان انگلیسی، داشتن سابقه ورزشی را از جمله نکات کلیدی جهت گزارشگر شدن عنوان می کند و در عین حال راجع به نقدی که به گزارش بعضی از گزارشگران فعلی وجود دارد اشاره می کند و می گوید: اشتباه اکثر گزارشگران فعلی این است که تفاوت بین گزارشگری، مفسری و کارشناسی را رعایت نمی کنند؛ ضمن اینکه اغلب دیده شده است که اطلاعات می دهند و گاهی هم بیش از اندازه اسیر احساست خود می شوند.

این گزارشگر راجع به توصیه اش به کسانی که می خواهند گزارشگر شوند اینگونه می گوید: نخستین توصیه این است که قبل از ورود به این حرفه با اهل فن و پیشکسوتان بهتر است وارد مذاکره شوند که آیا جهت گزارشگری مستعد هستند یا نه. دوم اینکه مطالعه نیرومند داشته باشند و سوم اینکه جوانب عدالت و بی طرفی را رعایت کنند و نهایتا اینکه اسیر غرور نشوند و توجه داشته باشند که چه وظیفه خطیری بر عهده آنها است.

مسعود اسکویی: گزارش آیا زیاد حاشیه شده؟

مسعود اسکویی نیز شغل مهم اش گزارشگری و گویندگی ورزشی رادیو هست. او راجع به اینکه چگونه وارد عرصه گزارشگری شده است است می گوید: از همان ابتدای ورودم به رادیو و تلویزیون در انواع رویدادهای ورزشی حضور داشتم و به امر گزارش انواع رشته های ورزشی و به خاص والیبال پرداختم.

این گزارشگر پیشکسوت، تحصیلات، مطالعه، صدای خوب، قدرت بیان، برداشت به موقع از اتفاقا پیش روی و از همه مهم تر علاقه و علاقه به گزارشگری را از جمله نکات کلیدی جهت گزارشگر شدن می داند.

وی در نقدی که به بعضی گزارشگران فعلی دارد، می گوید: بعضی گزارشگران زیاد به حاشیه می پردازند تا به وقایعی که اتفاق می افتد که این مساله شنونده و بیننده را نه تنها عصبانی می کند بلکه از روند مسابقه های دور می شود.

اسکویی راجع به توصیه اش به افرادی که می خواهند گزارشگر شوند، نیز می گوید حتما علاقه به این کار داشته باشند و از این طریق به دنبال پرسشها مالی نباشند. برخورداری از صدای خوب، تحصیلات اوج و داشتن مطالعه در ارتباط با کار گزاشگری از جمله مسائلی است که گزارشگر خوب باید به آن توجه کند.

غلام علی پیرایرانی: دندان های سالم در گزارشگری موثر است

غلامعلی پیرایرانی کارش را از رادیو اردبیل شروع کرد و بعد از آن در گروه ورزش شبکه یک به همراه مجید وارث عطاالله بهمنش، اکبر دودانگه و امیر رضا خادم ادامه داد.

وی راجع به نکات کلیدی که راجع به گزارش گر شدن موثر است به شاخصه داشتن صدای خوب، تخصص در رشته هایی که باید گزارش شود، آشنایی با زبان فارسی، آماده بودن راجع به مسابقاتی که باید گزارش شود، دندان های سالم با تلفظ کامل کلمات، آمادگی جسمانی مورد نیاز جهت بهره گیری از دم و بازدم را مطرح می کند.

این گزارشگر قدیمی غرور بی جا، حاشیه پردازی، دادن هیجان کاذب و طرفداری محرز از تیم مورد علاقه، عدم آشنایی مورد نیاز از قوانین و مقررات رشته و بازیکنان در ورزش های جمعی را در نقد به گزارشگران فعلی عنوان می کند و در عین حال راجع به توصیه اش به کسانی که می خواهند گزارشگر شوند، می گوید: علاقه و علاقه، مطالعه کافی، پرهیز از حضور به خاطر مادیات، صدای قابل قبول، آشنایی با ریشه های ورزشی و زبان های خارجی از شاخصه های گزارشگر حرفه ای است.

راه گزارشگری رادیویی از زبان مجید ندیری

او در باره اینکه از چه زمانی وارد حرفه گزارشگری شده است هست، می گوید: ابتدا به عنوان کارمند خبر در واحد مرکزی خبر به فعالیت خبری پرداختم. نخستین کار گزارشی ام در حوزه سیاسی و پوشش مراسم روز قدس در سوریه و لبنان بود. بعد از آن با پذیرفتن مسئولیت در اخبار ورزشی صدا و سیما، نخستین کار گزارش خبر ورزشی را در مسابقه های جام صلح و دوستی کویت انجام دادم. طی خدمت در واحد مرکزی خبر و اخبار ورزشی و سپس حضور در رادیو، دوره های متفاوت آموزشی حین خدمت را در زمینه خبر، گزارش و تهیه کنندگی رادیویی سپری کردم. با انتقال به شبکه رادیویی ورزش و بعد از مدتی پذیرش مسئولیت این شبکه به علت کثرت رشته های بازیهای آسیایی و المپیک و

تعداد کم خبرنگار و گزارشگر اعزامی در رشته های وزنه برداری و رزمی به طور خاص و در سایر رشته ها به ارایه گزارش پرداختم. در طول خدمت رشته های شنا، بوکس، تکواندو، وزنه برداری، جودو، کاراته، دوومیدانی و بعضی رشته های دیگر را در بازی های آسیایی و المپیک گزارش کرده ام.

ندیری آشنایی با اصول و قواعد خبرنویسی و گزارش، تسلط بر اصول فن بیان و قدرت تصویرسازی (به خاص در گزارشگری رادیویی)، استفاده از زبان رسانه و بکارگیری کلمات و لغات مناسب در گزارش، خودداری از گزافه گویی و پرداختن به عنوان گزارش و تنظیم مناسب وقت انتقال حواشی مورد نیاز و علاقه مخاطب، تعهد و رعایت اصول بیطرفی در گزارش را از جمله نکات کلیدی جهت گزارشگری حرفه ای مطرح می کند.

مدیر سابق رادیو ورزش راجع به ی نقد خود نسبت به عملکرد بعضی گزارشگران نیز می گوید: احساسی شدن گزارشگران در حین گزارش که باعث می شود وظیفه مهم یا تصویرسازی ذهنی در گزارش رادیویی را فراموش کنند و کمتر به تکرار موقعیت و نتیجه عنوان گزارش بپردازند. رسانه و به خاص رادیو، هر لحظه مخاطب تازه دارد و این مخاطب باید نتیجه، وقت و عنوان را بفهمد. این مسأله لزوم تکرار مناسب در فاصله های مناسب راجع به مباحث مورد اشاره را زیاد کردن میدهد.

علی شاکری: یک شبه نمی توان گزارشگر شد

علی شاکری همکاری خود را با رادیو پایتخت کشور عزیزمان ایران و رادیو ورزش و سپس تلویزیون شروع کرد. این گزارش گر راجع به اینکه چگونه وارد حرفه گزارشگری شد می گوید: ماجرای وردم به عرصه گزارشگری به دوره نوجوانی در اواسط دهه ۴۰ و علاقه به کار گزارشگری از طریق رادیو و صدای استاد بهمنش بازمی گردد. انجام گزارش مسابقه های مدارس شروع کارم بود که بعدها این رویا با پیوستن به رادیو در اواسط دهه ۷۰ با گزارش بازی های والیبال و سپس هندبال محقق شد و هم اکنون نزدیک به ۲۱ سال است که در کنار کار مطبوعاتی در امر گزارشگری تخصصی این دو رشته فعالیت دارم.

این گزارشگر علاقه، استعداد، پشتکار، آموزش و الگوبرداری، مطالعه در حوزه مورد نظر وکسب دانش فنی در حوزه های مربوطه را از جمله نکات کلیدی جهت گزارشگر شدن می داند.

وی همچنین در نقد بعضی گزارشگران فعلی می گوید: خیلی از گزارشگران بدون کسب اطلاعات لازمه بدون زحمت و زحمت به دنبال موفقیتی یک شبه در این حوزه هستند.

شاکری راجع به توصیه اش به کسانی که می خواهند گزارشگر شوند، گفت: توصیه می کنم دوستان جوان با مطالعه و آگاهی قدم در این راه بگذارند و جهت نیل به این موفقیت تذکرات دلسوزانه پیشکسوتان را سرلوحه راهشان قرار بدهند و صداقت در گفتار را فراموش نکنند.

مهدی شکری: گزاشگران نیازمند سواد رسانه ای هستند

مهدی شکری که سابقه فعالیت رسانه ای دارد، در حال حاضر از مدیران، گویندگان و گزارشگران شبکه رادیویی ورزش است.

وی به نکات کلیدی که راجع به گزارش گر شدن اشاره می کند و می گوید: به روز بودن و آگاهی و اطلاعات کافی داشتن از ورزش روز دنیا در هر رشته ای که گزارش می کند، انتقاد پذیر بودن، توانایی کافی جهت انتقال حس به مخاطب از طریق لحن گزارش، دارا بودن صدایی که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و یا حداقل جهت گزارش مناسب باشد و شنونده را آزار ندهد و او را مجبور به بستن صدای رادیو یا تلویزیون نکند! تسلط به اسامی بازیکنان و تا حدودی اطلاعات کارشناسی داشتن جهت تحلیل جریان آنی بازی در مواردی که نیازی به صحبتهای کارشناس برنامه نیست، بدون غرض و طرفداری گزارش کردن … در مواردی که به عنوان گزارشگر یک ارگان ملی فعالیت می کنند وگرنه گزارشگرهایی که جهت شبکه های اختصاصی تیم ها مثل رئال و رم گزارش می کنند قاعدتاً طرفدار تیم خودشان هستند و در حین گزارش این جانبداری را نشان می دهند، تمرکز روی بحث فنی گزارش و نه صرفاً آمار و ارقام و برخورداری از حافظه های نیرومند تا از اطلاعات ذخیره شده است بجا و به موقع استفاده کند.

وی داشتن اطلاعات کافی بعضی ازگزارشگران از فوتبال روز دنیارا به عنوان نکات مثبت و از بین رفتن ملاک خاص بودن صدا و یا نحوه گزارش در عرصه ی گزارشگری را مهمترین نقدی می داند که به بعضی گزارشگران وارد است.

شکری در توصیه ای جهت کسانی که می خواهند گزارشگر شوند نیز می گوید: آنهایی که می خواهند در این عرصه تأثیرگذار، ماندنی و متفاوت شوند و با گزارش خود سطح بینش و آگاهی مخاطب را نیز زیاد کردن دهند، با سواد رسانه ای و گذراندن دوره های آکادمیک وارد این حرفه شوند.

محمد سیانکی: بعضی گزارشگران فاقد اطلاعات فنی هستند

محمد سیانکی هم اکنون در شبکه ورزش سیما مشغول هست. وی سابقه گویندگی، گزارشگری، نویسندگی و تهیه کنندگی در شبکه های رادیویی تهران، ورزش، صدای آشنا، اقتصاد و کشور عزیزمان ایران را دارد.

او راجع به اینکه از چه زمانی وارد حرفه گزارشگری شده است است می گوید: با توجه به فعالیت در رشته ورزشی فوتبال از همان بدو فعالیت به عنوان گزارشگر فوتبال شروع به کار کردم.

این گزارشگر تماشای مداوم مسابقه های لیگ های فوتبال مختلف، مطالعه تخصصی رشته مربوطه، کسب اطلاعات بروز، بهرمند بودن از شخصیت حرفه ای مربوطه، برخورداری از اطلاعات فنی را از جمله نکات کلیدی می داند که جهت گزارشگر شدن مورد نیاز است.

وی در نقد خود به بعضی گزارشگران اظهار می کند: متأسفانه گزارشگران فعلی از اطلاعات فنی و محتوایی خوبی برخوردار نیستند.

واژه های کلیدی: رادیو | گزارشگر | خبر ورزشی | رشته ورزشی | اخبار ورزشی | اخبار فرهنگی و هنری

ورود به دنیای گزارشگری در گفتگو با ۱۵ گزارشگر مطرح ورزشی

ورود به دنیای گزارشگری در گفتگو با ۱۵ گزارشگر مطرح ورزشی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه